SuperCycling.cz

TEST: Merida Scultura Disc 5000

11. 5. 2017, 14:00

Kotoučové brzdy se začínají pomalu a jistě dostávat do obliby, a to nejen z řad hobby jezdců, ale i mnoha závodníků. Není tedy žádným překvapením, že tak velká firma, jako je Merida, rovněž obohatila svojí nabídku silničních kol v nově nastupujícím trendu.

PPBD3691-680

Model Scultura má v nabídce taiwanské firmy Merida své pevné místo již po mnoho sezón. Vždy to byl model, který se vyvíjel v první řadě pro výkonnostní cyklistiku. Se vstupem této značky do elitní skupiny dodavatelů kol silničních týmů z nejvyšší kategorie World Tour (aktuálně Bahrain Merida) se mnohé mění.

Nová Scultura, která byla představena před dvěma sezónami, si prošla kompletní renovací tak, aby vyhovovala těm nejvyšším nárokům, které mají jezdci profesionálních týmů. Model Scultura Disc 5000 sice nepatří mezi top modely z nabídky Merida, ovšem svým designem je silně připomíná. Jakými jízdními vlastnostmi disponuje, je pro nás zatím nezodpovězenou otázkou.

PPBD3695 680

Rám našeho testovacího modelu je vyroben z levnějšího mixu karbonových vláken nesoucí označení CF2, který firma navíc obohatila o speciální nano částice, jež zvyšují jeho pevnost proti poškození o celých 40%.

Jednoduchý design rámu bez žádných extravagantních kreací doplňuje stejně jednoduchá karbonová vidlice, která se otáčí v ložiscích 1 ⅕” (spodní) a 1 ⅛” (horní). Středové pouzdro sytému PressFit 86 je pro Meridu typické, a tak ani na modelu 5000 Disc nechybí. Pochvalu zaslouží příprava pro náboje s pevnou osou, která uživatelům výrazně usnadní správné usazení kol do patek a k tomu navýší celkovou pevnost kola.

PPBD3715 680

Zajímavým doplňkem je vlastní systém chlazení zadního brzdiče. Firma jej pojmenovala “Disc Cooler”. Výrazné žebrování segmentu, na kterém je zadní brzdič namontován, pomáhá jeho rychlejšímu ochlazování. Z číselných hodnot uvedených u průměrů všech použitých ložisek lze snadno usuzovat, že pevnost rámu nebyla v žádném případě podceněna.

Přesto i na pohodlí se myslelo. Po léta používaný a řadou zkušeností inovovaný patent “Flex Stay” si i zde našel své uplatnění. S eliminací nežádoucích otřesů systému “Flex Stay” navíc pomáhá útlá karbonová sedlovka v průměru 27.2mm.

PPBD3700 680

Skladba komponentů je opravdu luxusní s přihlédnutím k tomu, o jakou kategorii kola se jedná. Sada Shimano Ultegra 6700, a to včetně hydraulických brzd RS 685, na kole za 51.990,- Kč není úplně běžná.

Stejně tak i karbonová sedlovka s karbonovým představcem z vlastní produkce. V tomto případě je výrobce opravdu štědrý. Na tomto faktu se určitě shodneme. Šetřilo se na klikách Shimano RS500, kde to až tak úplně nevadí. A také na setu zapletených kol Merida Expert, která na výsledný projev kola měla při testování opravdu zásadní vliv. Zbývá jen dodat, že váha testovaného kola ve velikosti 56 je 8.6kg.

PPBD3698 320   PPBD3701 320

Barevná kombinace černé matovky s růžovou připomíná loňskou spolupráci s týmem Lampre-Merida. Naštěstí pro všechny sportovní a hobby jezdce již Scultura 5000 Disc nekopíruje závodní model týmu Lampre.

Konstruktéři míry poupravili, tak, aby stroj byl pro svého uživatele pohodlnější. Na stejné velikosti rámu přidali centimetry na výšce hlavové trubky a tím zajistili jezdci vzpřímenější posed. Upraven byl i úhel uložení vidlice v hlavovém sloupku, který je v našem případě položenější a uklidňuje vedení kola ve vyšší rychlosti.

PPBD3704 320   PPBD3703 320

Jaká tedy Merida Scultura 5000 Disc je? Abychom se odpověď dozvěděli, vyrážím do terénu. Nastavení posedu je rutinní záležitostí, a tak po chvilce zacvakávám tretry do pedálů a směřuji kolo do Křivoklátských hvozdů.

Krátké a strmé kopečky, které střídají sjezdy zpestřené serpentinami, by měly být pro tento model ideálním prostředím. Komfortně navržená, ale při tom stále sportovní geometrie, mi nikterak nekomplikuje první kilometry našeho seznamovacího rande. Jsem spokojeně usazen v sedle a vnímám první jízdní dojmy, které mi Scultura přináší.

PPBD3623 680

Dynamika nebo komfort, co je prioritnější? Protože Scultura patří mezi stroje závodní, směřuji svojí pozornost v první řadě tímto směrem a krátkými nástupy se snažím najít její slabiny. Pro robustní středové pouzdro je to zřejmě jen takové šimrání. Neuhne ani a píď a hbitě přenáší energii na zadní kolo.

To si s ní evidentně neví rady a uhýbá do všech směrů. Stejný dojem mám i z přední vidlice a z mohutného hlavového sloupku. Tuhost tohoto celku je excelentní. Stroj vede zvolenou stopu bez známky jakékoliv neposlušnosti.

Poddajná kola naopak velmi dobře pohlcují drobné a větší nerovnosti nedokonalého povrchu silnice. Jejich spolupráce se zadní stavbou “Flex Stay” přináší příjemnou úlevu a nenutí mě neustále odsedávat nad každou asfaltovou záplatou. Kooperace pevného rámu a pohodlných kol je netradiční, ale zajímavou kombinací.

PPBD3699 680

Skladba převodů ve složení 50/34 vpředu a 11/28 vzadu umožňuje dostatečný rozsah pro dlouhé kopcovité vyjížďky. Ambiciózní jezdec dokoupením druhých, pevnějších setů zapletených kol, udělá rychlou výměnou z  pohodlného “výletníka” rychlého “závodníka” a hned má z jednoho kola dvě.

PPBD3633 680

Určitě stojí za zmínku použití kotoučových brzd, které po celou dobu testování pracovaly bez jakéhokoliv drobného zaváhání. Osobně nejsem přesvědčen o jejich nutnosti na kole tohoto typu. Nicméně jejich velmi jemné dávkování brzdné síly s okamžitým efektem přidává na jistotě v náročnějších sjezdech.

Tento komfort s radostí uvítají jezdci, kteří se nemusí podřizovat regulím UCI, anebo ti, kteří se jednoduše ve sjezdech necítí komfortně. Použití pevných os na obou vidlicích při každém vyjmutí a opětovnému nasazení kol, bez velkého snažení přesně usadí náboje do jejich správných pozic a tím eliminuje nepříjemné škrtání kotoučů o brzdové destičky během jízdy.    

PPBD3645 680

Pětitisícovka v diskovém provedení je netradiční kombinací, která v sobě skloubí dvě možnosti pojetí silniční cyklistiky současné doby. Hravě uspokojí potřeby obou kategorií jezdců, jak občasných závodníků, tak hobby cyklistů.

Mě osobně zaujalo velmi klidné vedení stroje ve vyšších rychlostech, kdy se deficit zapletených kol v podobě vyšší váhy a měkčího výpletu úplně vytrácí. I za geometrii rámu je potřeba technikům z Meridy složit pochvalu. Její univerzálnost může být řešením pro kolo určené jezdcům, kteří si ten svůj vysněný ideál teprve hledají.

PPBD3689 680

Aktuální katalog z nabídkou kol značky Merida naleznete na domovském webu našeho dodavatele Merida Bike CZ.

Komentáře

Nemůžete přidávat komentáře dokud se nepřihlásíte. Prosím přihlašte se.

Zatím nebyl vložen žádný komentář.