SuperCycling.cz

Sram představuje nový dvanáctkový eTap AXS

6. 2. 2019, 19:14

Sotva se stávající elektronické řazení od americké firmy Sram takříkajíc ohřálo na pultech prodejen a prémiových kolech renomovaných výrobců, přichází Sram s jeho druhou generací, u které rozšiřuje pole jeho působnosti - doplňuje jeden pastorek a přidává možnost uživatelských konfigurací.

sram-a-1

Sram byl a stále ještě je jediným výrobcem, který nabízí elektronické řazení s bezdrátovým přenosem dat. Pro jeho fungování nemusíte v rámu kola nebo sedlovce ukrývat speciální baterii, jak je tomu u Di2 od Shimana, ale stačí pouze namontovat přehazovačku, přesmykač a dualy, vzájemně je spárovat a můžete vyrazit. Žádné bovdeny, lanka, nebo kabely nepotřebujete prostrkávat rámem (pochopitelně kromě ovládání brzd).

Dosud byl elektronický RED eTap dostupný s jedenáctipastorkem, nyní má nově o kolečko navíc. Sram bude dál nabízet jak verzi pro kotoučové, tak mechanické ráfkové brzdy s tím, že vybírat bude možné i z několika verzí klik a kazet. Důraz na hightech provedení samozřejmě přetrvává, takže se můžete těšit na kliky s integrovaným měřením výkonu.

Ale pojďme se na jednotlivé komponenty podívat podrobněji.

Začneme u elektronických měničů. Přesmykač je redesignovaný s ohledem na větší rozsah převodů. Upraven byl jeho tvar, který nyní nabízí více prostoru pro zadní plášť a současně dostal i nové vodítko, díky kterému má řadit o něco lépe. Mimochodem, přesmykač není v rámci eTapu nutností, konfigurovat si můžete pohon klidně i pro 1x12.

arama6

Přehazovačka byla přepracována v podobném duchu. Kompletně ale změnila svou vizáž, a to jak horní části paralelogramu, tak spodního vodítka. Použita je zde dál kombinace karbonu a hliníku a uvnitř kladek pak najdete keramická ložiska.

Umístění baterií jak v přehazovačce, tak v přesmykači je v podstatě na stejných místech jako dosud a pozitivní informace je ta, že baterie původního eTapu a toho nového jsou vzájemně kompatibilní.

adiabrzdi

Řadící a brzdové páky Sram dodává ve dvou verzích a to jak pro hydraulické kotoučovky Red, které jsou mimochodem rovněž součástí kompletní sady, tak pro mechanické ráfkové brzdy. Co se týká ergonomie tak se samotné páky příliš neliší od těch současných. Novinkou je ovšem možnost plně konfigurovat jejich funkci díky technologii AXS.

Sram tak evidentně vyslyšel nářky mnoha uživatelů první generace eTapu, kteří neměli možnost systém kromě mikronastavování řazení nijak zásadně konfigurovat. AXS tak přichází s možností kompletní customizace ovládacích tlačítek. Stačí si nainstalovat do chytrého telefonu speciální aplikaci a v rámci ní pak volit jakým způsobem budete přehazovat na lehčí a těžší převody.

etz

Kompletně přepracovaný je řetěz, a to nejenom proto, že musel být díky většímu počtu pastorků zúžen a není tak kompatibilní s předchozím jedenáctkovým řetězem, ale také proto, že Sram chtěl nabídnout řetěz s dlouhou životností. Výsledkem Flattop™ technologie, která pro zvýšení pevnosti řetězu přidává materiál na jeho obvodu, tak že je zrušeno vybrání jednotlivých dílků a řetěz tak působí po vnějším obvodu jako plochý.

Sram zde navíc používá také speciální tvrdé chromování, které má zvýšit životnost a současně přispívat k ještě hladšímu a tiššímu chodu. Celkově na kole pak tahle novinka vypadá zajímavě a nepřehlédnutelně.

srama4

Kazeta nové sady Sram eTap AXS nabízí nejenom o kolečko víc, ale přechází také na nový XD-R ořech, který podobně jako u horských kol umožňuje použití desetizubového nejmenšího pastorku. Hlavní část kazety je frézována z jednoho kusu ocele, největší hliníkový pastorek je pak ke zbytku kazety nanýtován. K dispozici pak budou celkem tři rozsahy zubů a to 10-26, 10-28 a 10-33 zubů.

Samostatnou kapitolu pak tvoří nabídka klik. Nejenom, že můžete volit mezi jedno a dvoupřevodníkem, ale také mezi klasickou a aero konstrukcí a aby toho nebylo málo, tak zde najdete také verze s měřičem výkonu.

Kliky pak Sram nabízí ve třech kombinacích dvouplacky: 50/37, 48/35, 46/33 zubů. Na své si tak přijdou jak silničáři, tak cyklokrosaři s tím, že u jednopřevodníkových klik můžete osadit buď Aero 48, nebo 50z. nebo klasické převodníky od 36 do 46 zubů.

srama3

Co se týká brzd, tak tam se v podstatě nic zásadního nemění. Zůstává možnost volby ráfkových nebo kotoučových brzd s tím, že u kotoučovek Sram nově představil speciální kapotované kotouče, které omezují riziko poranění a současně jsou i lépe chlazené. K dispozici pak budou jak ve 160mm tak 140mm variantě a buď ve flatmount, nebo postmount verzi.

Pokud vás zajímají cenovky, tak se připravte na to, že vám nový eTap AXS provětrá peněženky ještě o dost víc, než tomu bylo při představení eTapu stávajícího, který je teď už navíc mnohdy v relativně zajímavých slevách. Vyměnit na kole starý eTap za nový ale nebude také úplně snadné - budete muset minimálně vyměnit také ořech v zadním náboji, protože nové kazety s těmi starými kompatibilní nejsou.

srama2

Ceny budou primárně vycházet ze stavebnicového systému. Nejprve musíte zvolit typ brzd, klik a to, jestli chcete jedno nebo dvoupřevodník. K tomu se pak přičtou konkrétní cenovky za kliky, kazetu a řetěz. Představu o jednotlivých cenách si uděláte v rámci této tabulky:

Sada SRAM Red® eTap® AXS™ 1x Road

40 300,-

 

Sada SRAM Red® eTap® AXS™ 2x Road

52 000,-

 

Sada SRAM Red® eTap® AXS™ 1x Aero

35 100,-

 

Sada SRAM Red® eTap® AXS™ 1x HRD

52 000,-

 

Sada SRAM Red® eTap® AXS™ 2x HRD

63 700,-

 

Kliky s měřičem výkonu SRAM Red® AXS™

31 200,-

 

Kliky SRAM Red®

18 200,-

 

Kazeta SRAM XG-1290

9 360,-

 

Řetěz Red®

1 820,-

 

Ráfková brzda Red®

4 550,-

 

BlipBox eTap® AXS™

10 400,-

 

Přesmykač Red eTap® AXS™

10 790,-

 

Kotouč CenterLine XR - 6 šroubů

2 158,-

 

Kotouč CenterLine XR - CenterLock

2 834,-

 

Kompletní informace o všech technologiích a komponentech nového Sramu eTap najdete na stránkách výrobce: Sram.com.

 

Komentáře

Nemůžete přidávat komentáře dokud se nepřihlásíte. Prosím přihlašte se.

Zatím nebyl vložen žádný komentář.