SuperCycling.cz

Specialized představil nový Tarmac 2015

13. 5. 2014, 12:05

Novou generaci závodního silničního modelu Tarmac představil koncem minulého týdne americký Specialized. Zde jsou podrobné informace.

Tarmac je označení závodní modelové řady silničních kol Specialized. Na nejvyšších modelech se prohánějí borci nejlepších týmů v etapových závodech i na některých klasikách a je tedy logické, že vývoj nejnovějšího modelu byl orientován právě na požadavky závodníků.

SpecializedTarmac2015discSW cl

Specialized je znám svým poměrně rozsáhlým testovacím a vývojovým střediskem, které využívá nejmodernějších dostupných technologií. Není žádným tajemstvím, že se o výsledek zasloužila také před časem započatá spolupráce s britskou firmou McLaren, díky které se inženýři Specialized mohli inspirovat ve vývojářských praktikách svých automobilových kolegů.

Hlavní prioritou při vývoji nového modelu Tarmac 2015 byla orientace na potřeby jezdce a to především na potřeby různě vysokých jezdců. Specialized tento svůj přístup označil jako “rider first engineering”. Pro každou ze sedmi velikostí byly stanoveny malinko jiné cíle tak, aby splňovaly požadavky různě velkých jezdců. Každá velikost byla řešena a navrhována individuálně včetně optimalizace jednotlivých trubek a výsledkem tak je v podstatě sedm samostatných modelů nového kola.

SpecializedTarmac2015SW cl

Specialized v průběhu testování navrhl vlastní systém čidel, která umístil na nejdůležitější části kola a díky nim zjišťoval na testovacím okruhu přesné potřeby jednotlivých jezdců. Právě s těmito speciálními dynamickými testy se Specialized inspiroval v laboratořích McLarenu. Kromě dynamických testů na silnici měly pochopitelně napilno také v laboratořích, kde se na specifických testovacích stolicích měřily další hodnoty rámů.

Vývoj nového Tarmacu 2015 nakonec přinesl poměrně zajímavá zjištění. Kromě toho, že na velikosti (jezdce) opravdu hodně záleží, zjistili vývojáři třeba to, že u malých rámů je potřeba snížit jejich tuhost aby mohlo dojít k optimálnímu přenosu jezdcovy síly a zvýšil se tak výkon kola.

SpecializedTarmac2015discgraf cl

Paradoxně se tak právě u malých rámů nejvíce zlepšil přenos síly a také aerodynamika, zatímco u větších velikostí se podařilo více zapracovat na zlepšení pohodlí a ovladatelnosti kola v nájezdu i výjezdu ze zatáček.

Dalším mezníkem, který naznačuje mnohé do budoucnosti, je zavedení kotoučových modelů. Po jejich premiéře před dvěma roky v modelové řadě Roubaix se tedy kotouče posouvají i do kategorie superzávodních strojů a nyní se bude již jen čekat na oficiální schválení od UCI, aby se mohly začít používat v Grand Tour závodech.

Jak verze S-Works, tak "obyčejnější" modely Pro a Expert budou samozřejmě nabízeny jak s kotoučovkami, tak s klasickými ráfkovými brzdami. Modelů bude na výběr celkem sedm a to jak na Shimanu, tak Sramu. Použity jsou dvě úrovně karbonu. Pro S-Worksy prestižní Fact 11r Carbon a pro nižší modely pak "horší" Fact 10r Carbon.

Kompletní zhruba půlhodinové oficiální představení nového Tarmacu 2015 si můžete v angličtině přehrát ZDE. Další informace najdete také na lokalizovaném českém webu www.specialized.com.

Komentáře

Nemůžete přidávat komentáře dokud se nepřihlásíte. Prosím přihlašte se.

Zatím nebyl vložen žádný komentář.