SuperCycling.cz

Ondřej Sosenka: Voigt můj rekord určitě překoná

17. 9. 2014, 17:42

Německý cyklista Jens Voigt, který před pár dny ukončil na závodě USA Pro Challenge svou bohatou silniční kariéru, zkusí zítra na dráze ve švýcarském Grenchenu překonat světový rekord v hodinovce, který drží český závodník Ondřej Sosenka (38). 

Ondřej Sosenka (vlevo) na snímku z loňského roku.

Ondřej Sosenka (vlevo) na snímku z loňského roku.

V roce 2005, konkrétně 19. července, zvládl na klasickém kole za hodinu 49,700 kilometru. „Nepochybuju o tom, že Voigt rekord překoná. Na normálním kole by to asi nedokázal, ale nová pravidla mu nahrávají,“ říká Sosenka v rozhovoru pro Supercycling.

Jsi přesvědčen, že Voigt bude novým rekordmanem?

Na stíhačském kole je reálné, že pojede nějakých 52,500 kilometru. To je můj odhad. Rozdíl mezi oběma koly je obrovský, tohle je skoro jiná disciplína. Nechci Voigta nijak podceňovat, je to pan cyklista, ale na normálním kole by to asi nedokázal. Jsem smířený s tím, že určitě pojede přes 50 a můj rekord překoná. Ale ekvivalent mého rekordu se stíhačským kolem je podle mě někde mezi 54-55 kilometry.

sos 3

Nemyslíš si, že jde v případě Voigta i o trochu marketingový tah na provaření značky Trek?

Stoprocentně. Navíc mu to krásně vyjde den po jeho 43. narozeninách. Přeju mu to, ale při vší úctě přijdou další závodníci, kteří ho překonají. Mám na mysli hlavně Cancellaru, Wigginse nebo Tonyho Martina. Voigt rekord udělá, o tom není pochyb. Ta hranice je na tohle kolo nízká a bude snadné můj výkon překonat. Jen odstartuje novou éru pokusů o světový rekord, kterých bude daleko víc.

Jak se díváš na změnu pravidel?

Jako rekordmana mě to v první chvíli trošku zamrzelo. Ale v rámci dalšího vývoje materiálu a nových trendů je to logické, protože stará pravidla tyhle záležitosti blokovala. Já to beru tak, že mi rekord na normálním kole v klasickém posedu zůstane. Dalo se čekat, že s tím UCI přijde. Jen je trochu úsměvné, že to nejdřív zakázali a teď zase povolili. Slyšel jsem, že třeba Cancellara hodně loboval, aby nemusel jet na klasickém kole. Asi si to někdy zkusil a viděl, jaká je to dřina.

Může rekord v hodinovce překonat skvělý silničář bez zkušeností z dráhy?

Podle mě ne. Armstrong v dobách největší slávy by to nezajel, protože na dráze nejezdil. Kromě vysoké výkonnosti ze silničních závodů je potřeba i ta technika z dráhy. Voigt třeba v mládí dráhu jezdil. Ale sebelepší ryzí silničář to nedokáže.

Přibliž lidem, jaká je hodinovka?

Hodina na dráze je šíleně dlouhá. Jsou to muka, nejen po fyzické stránce, ale i psychické. Nejsou povoleny vysílačky ani verbální komunikace. Rozhodčí to dost hlídají. Dají se nacvičit třeba nějaká gesta, ale nesmí se to přehánět. Člověk se musí maximálně koncentrovat na tempo.

Od tvého rekordu z Moskvy už uplynulo více než devět let. Vybavíš si ten boj ještě?

Přijde mi, jakoby to bylo včera. Bylo to tak strašně těžký, že se to nedá zapomenout. Je to očistec. Na silnici jsem měl spoustu těžkých chvil, ale to, co jsem zažil při hodinovce, se ničemu nevyrovnalo. Měl jsem při závodě několik krizí, člověk jede o život. A je to veliký nápor i na psychiku.

sosenka dalsi

Neláká tě ještě zkusit zabojovat o světový rekord?

Já o tom vážně uvažoval, než změnili předpisy. S firmou Festka jsme měli připraven velmi reálný projekt, že na karbonovém klasickém kole pokořím hranici 50 kilometrů. Ale UCI nám udělala čáru přes rozpočet.

A zkusit to podle nových pravidel?

Uvidíme, nikdy neříkej nikdy. Pořád si s tou myšlenkou pohrávám. Tak starý ještě nejsem a na kole jezdím denně. Neříkám, že v nějaké intenzitě, ale výkonnost mám pořád slušnou, váhu si držím taky. Není vyloučeno, že do hodinovky ještě zasáhnu.

Co tě teď naplňuje po skončení aktivní kariéry?

Pracuji v rodinné marketingové firmě, věnuju se hlavně shánění inzerce.

Komentáře

Nemůžete přidávat komentáře dokud se nepřihlásíte. Prosím přihlašte se.

Zatím nebyl vložen žádný komentář.